REGULAMIN RADY RODZICÓW
Przedszkola nr 16 „GRYMUŚ” w Otwocku
Podstawa prawna: art. 53, 54 ustawy o Systemie Oświaty, Statut przedszkola.
I. Postanowienia ogólne
- Rada Rodziców jest organem wewnętrznym, stanowi społeczny organ opiniodawczy i doradczy przedszkola.
- Rada Rodziców współdziała z nauczycielami i rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań na dzieci przez rodzinę i przedszkole.
- Rada Rodziców posługuje się pieczątką, która brzmi: Rada Rodziców przy Przedszkolu nr 16, 05 – 400 Otwock, ul. Karczewska 27a, tel. 779 – 54 – 11, NIP 532 – 17 – 13 – 019, Regon 013002658.
- Rada Rodziców stanowi reprezentację rodziców dzieci uczęszczających do Przedszkola nr 16 w Otwocku.
II. Cele, zadania i kompetencje Rady
- Współdziałanie z przedszkolem w celu jednolitego oddziaływania na dzieci poprzez rodzinę i przedszkole w procesie opiekuńczym, wychowawczym i dydaktycznym.
- Uczestniczenie w życiu przedszkola przyczyniając się do ciągłego podnoszenia pracy placówki i zaspokajania potrzeb dzieci.
- Prezentowanie wobec dyrektora i Rady Pedagogicznej opinii rodziców we wszystkich istotnych sprawach dotyczących działalności przedszkola.
- Uchwalanie regulaminu Rady.
- Opiniowanie statutu, programu oraz ewentualnych projektów innowacji, eksperymentów pedagogicznych oraz innych spraw istotnych dla przedszkola.
- Współpraca z innymi organami przedszkola przy rozwiązywaniu spraw związanych z bieżącym funkcjonowaniem przedszkola.
- Rada ponadto może:
a) występować do organu sprawującego nadzór pedagogiczny o zbadanie i dokonanie oceny działalności przedszkola, jego dyrektora lub innego nauczyciela
b) z własnej inicjatywy oceniać sytuację oraz stan placówki i występować z wnioskami do dyrektora, rady pedagogicznej, organu prowadzącego placówkę.
III. Skład, struktura, tryb powoływania członków Rady
- Członków Rady rodziców wybiera się na pierwszym zebraniu z rodzicami inaugurującym rok szkolny spośród ogółu rodziców.
- Rada Rodziców składa się z jednego reprezentanta z każdej grupy, wybranych w tajnych wyborach.
- W zebraniu powinna uczestniczyć co najmniej połowa członków.
- Odstąpienie od działalności w Radzie Rodziców może nastąpić w drodze złożenia rezygnacji, która wymaga akceptacji Rady Rodziców bądź odwołania na wniosek rodziców lub członków Rady po uprzednim przegłosowaniu zwykłą większością głosów.
- Wybór nowych członków Rady Rodziców w ciągu roku szkolnego może odbywać się na zasadzie indywidualnego zgłoszenia osoby zainteresowanej uczestnictwem w pracach Rady lub propozycji członków Rady Rodziców bądź dyrektora.
- Rada Rodziców składa się z przewodniczącego, zastępcy oraz członków.
- Działalnością Rady Rodziców kieruje przewodniczący.
- Osoby wymienione w ust. 5 wybierane są spośród członków Rady Rodziców na pierwszym posiedzeniu.
- Na pierwszym posiedzeniu Rady Rodziców, Rada powołuje Prezydium, które stanowi organ wykonawczy Rady.
- W skład Prezydium wchodzą: przewodniczący oraz zastępca.
- Członkowie Rady pełnią swoje funkcje społecznie.
IV. Organizacja pracy
- Rada wykonuje swoje zadania zgodnie z zatwierdzonym regulaminem.
- Posiedzenia Rady zwoływane są przez Prezydium Rady poprzez ogłoszenie terminu spotkania, z wyznaczeniem miejsca posiedzenia i porządku obrad. Ogłoszenie wywieszane jest przez przewodniczącego Rady.
- Posiedzenia Rady mogą być zwołane z inicjatywy własnej Prezydium lub na wniosek złożony przez co najmniej 1/3 członków Rady.
- W posiedzeniach Rady może brać udział z głosem doradczym dyrektor przedszkola.
- Do udziału w posiedzeniach Rady mogą być zapraszane przez przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek Rady inne osoby z głosem doradczym.
V. Tryb podejmowania uchwał
- Uchwały rady zapadają większością głosów oddanych.
- Uchwały Rady w sprawie przyjęcia regulaminu Rady lub zmiany jego treści zapadają większością głosów oddanych.
- Uchwały Rady są protokołowane.
VI. Sposób dokumentowania posiedzeń
- Zebrania Rady są protokołowane przez osobę wyznaczoną przez przewodniczącego Rady i stanowią dokumentację przedszkola przechowywaną w kancelarii placówki.
- Protokół z każdego posiedzenia jest sporządzany w ciągu 7 dni. Protokół podpisuje przewodniczący i protokolant.
- Członkowie Rady są zobowiązani do, w terminie 14 dni od sporządzenia protokołu, zapoznania się z jego treścią i zgłoszenia ewentualnych poprawek przewodniczącemu. Na następnym spotkaniu Rada decyduje o wprowadzeniu do protokołu zgłoszonych poprawek.
VII. Zadanie przewodniczącego Rady Rodziców jest:
- Kierowanie całokształtem prac Rady Rodziców.
- Współdziałanie ze wszystkimi członkami Rady Rodziców.
- Zwoływanie i prowadzenie zebrań Rady Rodziców.
- Przekazywanie dyrektorowi opinii i postulatów Rady Rodziców dotyczących działalności przedszkola.
VIII. Postanowienia końcowe
- W realizacji swoich zadań Rada współpracuje z funkcjonującą w placówce Radą Pedagogiczną.
- Działalność Rady Rodziców jest zgodna z obowiązującym prawem. Jeżeli uchwały i decyzje są sprzeczne z interesami placówki, dyrektor przedszkola zawiesza ich wykonanie.
- Kadencja Rady trwa 1 rok, ustępująca Rada Rodziców działa do chwili wyboru i ukonstytuowania się nowej Rady, co powinno nastąpić nie później niż do 2 –ch tygodni od odbycia się zebrań grupowych.
- Regulamin obowiązuje wszystkich członków Rady Rodziców.
- Niniejszy regulamin wchodzi w życie z dniem uchwalenia.